قاموس مداوا با غذاوگیاه

  اثر دکتر احمد قدامه

انتشارات النفائس بیروت،

 ترجمه دکتر محمد حسین ورپشتی

Lephosphoreفسفر

جسمی سفت با رنگ زرد به شکل شمع با بوی شبیه بوی تیر که به سهولت ملتهب و سوخته می شود و نوری از آن ساطع می شود اگر در معرض هوا قرار گیرد و اگر سوختن ادامه یابد، نور سپید درخشان می دهد،بنابراین جز زیر آب نمی توان آنرا نگه داشت که سم شدید است اگر در معرض آفتاب قرار گیرد،قرمز می شود بنام فسفر سرخ اما ملتهب نمی شود تا به هوا تماس پیدا نکرده.

عود های کبریت که سر آنها به یک لایه گوگرد آغشته بعد در مایعی از فسفر مخلوط انداخته می شود(فسفر سرخ نباشد) و با صمغی آغشته می شود که با تماس با هوا اتش نگرد اما با کشیدن سریع فسفر کبریت ملتهب و آتش گیرد.

فسفر به صور فسفات در زمین زیاد منتشر است و در استخوان از 60-40 میلی گرم درصد گرم متفاوت است.در دندان و بذر نباتات و ترکیب نخاع حیوانات و در زمین های شوره زار آنرا کشف و در 1774 آنرا از استخوان جدا کردند.

خصایص فسفر طبی: فسفر دارویی به عنوان بیدار کننده سریع الاثر به کار می‌رود اولین اثر آن حساسیت مجموعه اعصاب، سرعت دادن گردش خون، ازدیاد حرارت بدن، تقویت قابلیت انقباض عضلانی، اثر زیاد بر ادرار که در این موقع بوی کبریت یا بنفشه از آن به مشام می‌رسد. فسفر ضد تب، درد روماتیسم و نقرس است و در درمان بیشتر امراض عصبی مزمن مثل فلج و صرع و مالخیولیا و تب‌های ضعیف و غیرمنظم مثل التهابات ریوی و اسهال مزمن و مسمومیت با سرب و روی و در روماتیسم حاد و نقرسی و سنگ مثانه و ضعف و التهابات متبلور در مفاصل و نزله های مزمن، قطع قاعدگی همه علل عصبی و تشنجات اطفال و آب آوردن مغز و امراض بلغمی مفید است.

افراد مجرب جهت مصرف فسفر شرط گذاشته‌اند و آن اینکه مجاز به خوردن آن در گرسنگی نیستند و باید از خوردن یا نوشیدن ترشی‌ها پرهیز کنند و نیز از پیاز و سالاد و کلم و شلغم و نخود و میوه‌جات و لبنیات از سردیجات پرهیز کنند و نیز از پیاز و سالاد و کلم و شلغم و نخود و میوه جات و لبنیات و سردیجات پرهیز کرد.

میزان نیاز بدن به فسفر بیش از یک میلی گرم است که از طریق غذا به بدن می‌رسد مثل شیر و پنیر و ماست و گوشت ماهی و غذاهای مشتق از شیر و تخم مرغ و برنج و کلم و نان و بلغور و کلم پیچ و ذرت و مغز گوسفند و قلب و جگر و گردو و پسته و لوبیا سبز و نخود و باقلا.

 

265)المعدن =فلزات l,metal (The metal)

اطلاق می‌شود به اجسامی ساده که معادن خاص دارند و در عموم, هادی حرارت و براق هستند, مثل طلا و نقره و آهن و مس که به آنها فلز گویند و شبه فلز یا شبه معدن به اجسامی می‌گویند ساده غیر فلز که حرارت و برق را انتقال نمی‌دهند مثل ید بروم و کربن فسفر و گوگرد. این مواد را بدن نیاز دارد و ما اینجا بحث نمی‌کنیم بلکه خواننده را به کتاب غذا باعث معجزات می‌شود نوشته دکتر جایلورد هویزر از ترجمه ما در انتشارات دارالنفائس بیروت ارجاع می‌دهیم.