قاموس مداوا با غذاوگیاه

  اثر دکتر احمد قدامه

انتشارات النفائس بیروت،

 ترجمه دکتر محمد حسین ورپشتی

 

86) حصا آلبان=اکلیل الجبل=رزماری Le tamarin (The Rosmary)

گیاهی از تیره لابیاسه که در طب مصرف دارد و در کتب قدیم اکلیل کوهی و در شام به نام حصی البان، در مصر جاهای دیگر نیز همین اسم دارد.

این گیاه دارای بوی شدید خوش است و عطر آن از دیگر عطر و  لطیف تر و بوی آن بیشتر پخش می شود. ساق و گلهای آن ضد بیماری معده است و آن معرق و هوشیار کننده و از شاخه ها و گل های جانبی آن روغن می گیرند که در صنعت صابون های زینتی و درمان های طبی مصرف دارد. برگ های آن در پخت جهت معطر کردن غذا نیکو است.

تمام اجزای آن بوی خوش شبیه بوی کافور دارد. پخته گل آن در عسل یا شیاف در حالات هیستری و ضد تشنج و دل پیچه در اثر نفخ و جهت کبد و طحال و دفع سنگ مثانه مفید است.

 

 

168) طحینه= روغن ارده صاف نشده (The Sesame Oil)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ماده غذایی چرب که از کوبیدن تخم کرچک به دست می‌آید و حاوی پروتئین کرچک ویتامین A و B و الیاف سلولزی است.

خوردن ارده با عسل سیاه و یا عسل زنبوری یا شیره انگور یا خرنوب یا شکر انجام می شود همانطور که در خوراکی های مصنوعی از کدو سرخ شده یا بادمجان و کلم و نخود و لوبیا و غیره جهت خوشبو کردن مقبول آنها ریخته میشود. گر چه هضم آن سخت تر است و در کسانی که معده و روده و ضعیف دارند، بعلت ایجاد نفخ و گاز در آن منع شده، لازم است موقع خرید ارده توجه کرد و شیرینی آن نشان دهنده عدم تقلب با بعضی مواد مصنوعی است. بعضی وقت جهت افزایش وزن آن آرد و نشاسته یا تالک کوبیده جهت درخشندگی به ان می افزایند بدون انکه به ضرر آن در مصرف توجهی شود.